به خوبی میدانیم که تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت یک سایت خواهد داشت ولی اگر تمرکز ما فقط بر روی تولید باشد ممکن است از مسیر اصلی خارج شده و به سمت تکنیک های کلاه سیاه در سئو برویم.
راهنمای مطالعه
- محتوای تکراری (کپی شده) یا Duplicate Content
- تکنیک استفاده از محتوای اتوماتیک یا Content Automation
- Bait and Switch: ترفندی برای جذب کاربر و تغییر محتوا
- اسپین کردن یا بازنویسی ظاهری مقاله
- محتوای یده شده یا Scraped Content
- ترفند Cloaking در تولید محتوا
- محتوای آزاردهنده و اسپم
- استفاده از عنوان های جذاب ولی نامرتبط یا Click bait
محتوا زمانی ارزشمند است که برای کاربر مفید و رضایت بخش باشد. اگر در تولید محتوا فقط به فکر کسب جایگاه باشیم به احتمال زیاد موفقیت چشم گیری نخواهیم داشت. با این شرایط تولید محتوا کاری دشوار خواهد بود و سایت های بسیاری هستند که به جای تحمل سختی تلاش میکنند تا با استفاده از محتوای دیگر سایت ها اعتبار خود را افزایش دهند.
محتوا پادشاه است، ولی پادشاهان بسیاری در طول تاریخ تاج و تخت خود را به دلیل بی کفایتی از دست داده اند.
خودخواهی و تنبلیِ مدیران سایت ها موجب شد تا موج جدیدی از تکنیک های کلاه سیاه در حوزه تولید محتوا پدیدار شود. در این میان میتوان به سایت هایی اشاره کرد که به مرور به مزرعه محتوا تبدیل شدند. الگوریتم های گوگل هر روز دقیق تر و سخت گیرتر از گذشته به دنبال این سایت ها هستند و در صورت مشاهده هر یک از این روش ها بیرحمانه سایت را جریمه خواهند کرد.
در این مقاله مهمترین روش های کلاه سیاه در تولید محتوا را به شما معرفی میکنیم. البته نه با این هدف که از آنها استفاده کنید بلکه برای شناسایی دقیق و پرهیز از انجام آنها.
1- محتوای تکراری (کپی شده) یا Duplicate Content
یکی از تکنیکهای به شدت همهگیر در سئو کلاه سیاه، کپی کردن محتوای متنی از سایت های دیگر است. محتوای تکراری به محتوایی گفته میشود که در بیش از یک وبسایت موجود باشد. خوشبختانه گوگل با انجام بروزرسانیهای متعدد، توانایی تشخیص محتوای تکراری با دقتی بسیار بالا را به الگوریتمهای خود اضافه کرده است.
در بیشتر موارد وقتی عبارتی را جستجو میکنید، گوگل تنها محتوای اصلی و منبع را به شما نشان میدهد.
در نظر داشته باشید که محتوای تکراری فقط شامل کپی کردن از سایت های دیگر نمیشود! حتی اگر دو صفحه از سایت خودتان محتوای یکسان یا بسیار شبیه به هم داشته باشند محتوای تکراری محسوب میشوند. در این شرایط گوگل قادر به تشخیص صفحه بهتر برای نمایش به کاربران نبوده و ممکن است هر دو صفحه یا یکی از آنها جایگاه خود را از دست بدهند.
ربات های گوگل هنگام مشاهده صفحات مشابه، یکی را برگزیده و بقیه را نادیده می گیرند.
ممکن است فکر کنید کپی کردن محتوا از چند سایت یا منابع مختلف موجب جریمه سایت شما نمیشود. تا همین چند سال پیش، ممکن بود محتوای تکراری حتی باعث بهبود رتبه سایت شما شود، ولی در حال حاضر دیگر چنین امکانی وجود ندارد. در واقع تنها کافی است تا دست به کپی محتوا بزنید، تا در یک چشم به هم زدن رتبه شما از عرش به فرش سقوط کند. علاوه بر این، الگوریتم پاندای گوگل هم در انتظار شماست تا با کپی کردن محتوا، شما را جریمه کند.
تصویر زیر سرنوشت سایت ebay پس از آپدیت الگوریتم پاندا را نشان میدهد. بین سال های 2012 تا 2014 سایت ebay مملو از صفحات تکراری با محتوای مشابه بود. این روند در آن یک نکته منفی محسوب نمیشد و آمار بازدید این سایت به طرز چشم گیری رو به افزایش بود. تا اینکه در سال 2014 و با آپدیت جدید الگوریتم پاندا بازدید سایت ناگهان با کاهش 48 درصدی مواجه شد.
درباره این سایت